De beste garage én service in het Westland

9,0
Autoservice Valstar

Het verhaal achter Autoservice Valstar

Roy en Debby Zuijderwijk “Kwaliteit is belangrijk”

Vanaf 1 april 2003 zijn Roy en Debby Zuijderwijk eigenaar van Autoservice Valstar. Het autobedrijf groeide van twee monteurs en een werkplaats receptionist naar de huidige vier monteurs en een werkplaats receptionist .

Kennis
“De kwaliteit van het team is erg belangrijk”, benadrukt Roy. “Met name van houding en service richting de klant, als ook de mate van professionaliteit en kennis van de auto-industrie. We stimuleren het volgen van technische- en praktijkgerichte opleidingen en werken regelmatig met leerlingen of stagiaires. De theorie is complexer want de voertuigen van tegenwoordig zitten vol met elektronica. Dat was vroeger wel anders”, merkt hij op.

Historie
“De vader van Cor Valstar is in de jaren dertig begonnen met het leveren van mest en grond per schuit en later stookolie per vrachtauto”, antwoordt Debby. “Door de omschakeling van olie naar gas liep het tankvervoer terug en begon hij in 1968 met de verkoop en service van het Japanse merk Mazda. Cor Valstar senior was toen de eerste Mazda-dealer van Zuid-Holland. In 1971 werd dit pand aan de Bovendijk gebouwd op een terrein van5.352 m2groot. Vervolgens kon men vanaf toen al terecht voor verkoop , schadeherstel  en onderhoud & reparatie.”

Eigen zaak
Roy: “In 2003 werd ik benaderd of ik de werkplaats voor mijn rekening wilde nemen. Werken in de garage was mij met de paplepel ingegoten. Ik was toen in dienst bij een ander bedrijf en had al eerder de wens van een eigen zaak. In april namen Debby en ik het over en in oktober hielden we een zeer geslaagd Open Huis. Helaas viel daarna in november mijn klankbord weg. Dat was onverwacht en echt een schok. In korte tijd had ik enorm veel van Cor Valstar senior geleerd.”

Verbouwing
“In maart 2008 werden we officieel eigenaar van het pand”, vervolgt Roy. “Eind 2008 volgde een grootschalige verbouwing voor meer professionalisering en uitstraling richting de particulier/zakelijke klant. Er kwam een spreekkamer, wachtkamer, kleedkamer en een grotere kantine. Alles werd groter, beter en functioneler. In de toekomst hebben we plannen met het voorterrein.”

Acties
Autoservice Valstar organiseert regelmatig originele activiteiten voor haar klanten. Debby: “Vorig jaar hielden we na een technische training voor de oldtimer club een mooie rally ‘Gassen tussen de kassen’. Daarnaast geven we wel eens een lezing voor de Auto Technische Club  of hebben we allemaal dames in de werkplaats voor een Lady’s night. Deze dames leerden dan een wiel verwisselen of een accu opstarten. Dat was leerzaam én heel gezellig.”

Toekomst
“We hechten veel waarde aan klantvriendelijkheid. Aandacht geven en luisteren naar de klant. Het eerste contact is ‘het moment van de waarheid’ want een eerste indruk krijg je echt maar één keer. In de toekomst willen we wel groter worden en meer diensten verlenen aan de zakelijke klant. Stilstaan is achteruit gaan”, concludeert Roy glimlachend.